شرایط و قوانین فسخ قرارداد ملکی

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۸ تعداد بازدید : 213

حتی با وجود توافق طرفین یک قرارداد، باز هم ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که خریدار و یا فروشنده را مجبور به فسخ قرارداد کند. این موضوع مخصوصاً در دنیای ملک و مسکن بسیار اتفاق می‌ افتد. زمانی که خریدار و یا فروشنده احساس کند متحمل ضرر و زیان شده است، می ‌تواند با شرایط خاصی، قرارداد نوشته شده و حتی امضا شده را فسخ کند.

شرایط و قوانین فسخ قرارداد ملکی

 

اما شرایط اصلی برای فسخ کردن یک قرارداد ملکی شامل چه مواردی ست؟

اولاً اینکه فردی که قصد دارد قرارداد را فسخ کند باید اراده کامل به این امر داشته باشد. همچنین شخص مایل به فسخ می بایست با رضایت کامل و بدون اکراه این کار را انجام دهد. در نهایت فسخ قرارداد باید توسط کسی انجام شود که اهلیت این کار را داشته باشد. به این معنا که از نظر سن و سال و عقل، به اندازه کافی قابل اعتماد باشد.

فسخ قرارداد باید به صورت دو طرفه صورت گیرد. مگر اینکه در قرارداد شرط فسخ یک طرفه، ذکر شده باشد. همچنین در مورد فسخ قرارداد باید فسخ کننده دلیل موجهی داشته باشد اینکه فردی از انجام یک معامله پشیمان شده است، اصلاً پذیرفتنی نبوده و اجازه فسخ قرارداد به شخص داده نمی ‌شود.

در خیلی از مواقع مبلغی به عنوان ضرر و زیان در قرارداد ذکر می ‌شود که هر کدام از طرفین در صورت فسخ می ‌بایست این مبلغ را به طرف مقابل، پرداخت کند.

فسخ قرارداد اجاره ملک

به طور کلی فسخ قرارداد هم در مورد خرید و فروش یک ملک و هم در مورد اجاره املاک وجود دارد. به عنوان مثال، در مورد فسخ قرارداد املاک اجاره‌ ای؛ اگر اجاره خانه توسط مستاجر به مدت بیش از سه ماه پرداخت نشود، موجر حق فسخ قرارداد اجاره را دارد. این تنها یکی از شرایط مربوط به فسخ قرارداد اجاره است.

اگر شما به عنوان موجر یا مستاجر تمایل دارید در شرایطی که متحمل ضرر و زیان می ‌شوید قرارداد را فسخ کنید؛ حتماً باید شرایط خاص و ویژه‌ ای که مد نظر دارید را در متن قرارداد، ذکر کنید. این کار معمولا توسط مشاوران و کارشناسان املاک صورت می‌ گیرد.

بنابراین حین عقد قرارداد باید از مشاور املاک بخواهید که شرایط ویژه‌ ای که در نظر دارید را به صورت بندهای مجزا، به قرارداد اضافه کند.

برای اینکه هنگام خرید و فروش و یا اجاره ملک دچار ضرر و زیان مالی نشوید، می ‌توانید به مشاوران املاک رجوع کنید. معمولاً کارشناسان و مشاوران به تمامی شرایط فسخ قراردادهای ملکی آگاهی داشته و می ‌توانند شما را در این زمینه، راهنمایی کنند.
 


با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

آخرین آگهی های خرید و فروش ملک

آخرین آگهی های رهن و اجاره ملک

phone-sib