انواع قرارداد معاملات ملکی

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ تعداد بازدید : 471

قراردادهای مربوط به املاک، رایج ‌ترین و مهم‌ ترین قراردادهای منعقد شده در بین افراد هستند که نحوه تنظیم آن ها اهمیت زیادی دارد. شاید تعجب کنید اما کوچک ‌ترین بی ‌توجهی نسبت به جزئیات این قرارداد‌ها ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای خریدار و یا فروشنده، به دنبال داشته باشد.

انواع قرارداد معاملات ملکی - سیب ملک


انواع قراردادهای مربوط به املاک

عبارتند از:

قرارداد مشارکت در ساخت

این قرارداد جزء قراردادهای مشکل‌ساز است که نحوه تنظیم آن، پیچیدگی ‌های خاصی دارد. در این معامله بین مالک زمین با دیگر افراد توافقی به عمل می ‌یابد که طی آن، مالک زمین را در اختیار دیگر افراد قرار داده تا آپارتمان هایی با واحدهای مجزا، ساخته شود. طرفین این قرارداد ممکن است با چالش‌ های زیادی مواجه شوند. بنابراین حتماً باید تنظیم آن توسط متخصص و وکیل مجرب صورت گیرد تا از بروز خسارات احتمالی در آینده، پیشگیری شود.

قرارداد خرید ساختمان نیمه ساخته

این قرارداد جزء قراردادهای پیش خرید آپارتمان نیمه کاره می ‌باشد که فروشنده تعهد می ‌کند بعد از مدتی ساختمان را تکمیل و در اختیار خریدار، قرار دهد. در این معامله پیش خریدار در ازای پرداخت مبلغی کمتر از مبلغ ساختمان کامل، مالک آپارتمانی می ‌شود که قرار است در آینده تکمیل گردد.

قرارداد خرید و فروش آپارتمان

این نوع قرارداد نیز جزئیات خاصی دارد که باید توسط افراد ماهر، تنظیم گردد. خرید و فروش آپارتمان جزء مواردی است که مشاوران شاغل در دفاتر املاک روزانه با تعدادی از آن ها مواجه می‌ شوند و بنابراین اطلاعات و تجارب خوبی در این زمینه دارند.

انواع قراردادهای مربوط به املاک کدامند؟ - سیب ملک

قرارداد اجاره آپارتمان

اجاره آپارتمان نیز برای موجر و مستاجر دارای شرایط خاصی است که می ‌بایست با جزئیات کامل در قرارداد، ذکر گردد. در شرایط خاصی طرفین می ‌توانند معامله مورد نظر را فسخ کنند که این شرایط حتماً باید در قرارداد، نوشته شده باشد.

قرارداد صلح ملک

این قرارداد معمولاً در ازای تعویض مال در قالب‌ های غیرمشخص در قانون، منعقد می ‌گردد. به این صورت که فردی یک ملک را به صورت رایگان و یا در ازای دریافت چیزی با بهای ناچیز، به طرف مقابل منتقل می ‌کند. به طور مثال، ممکن است یک آپارتمان را در ازای دریافت یک شاخه نبات، به دیگری واگذار کند. این موضوع بیشتر در انتقال املاک پدر بین فرزندان، مطرح می‌ شود.

قرارداد هبه ملک

هبه در واقع همان هدیه دادن است اما جالب است بدانید که دریافت این هدیه قوانین خاصی دارد. انعقاد این قرارداد بیشتر در مواردی مطرح می ‌شود که مالک قصد داشته باشد ملک خود را در قالب قرارداد، به شخصی هدیه نماید.

قرارداد انتقال سرقفلی ملک

سر قفلی در واقع حقی است که مستاجر مبلغی را به مالک در قالب قرارداد پرداخت کرده و بدین صورت در طول مدت اجاره، اجاره بهای کمتری را به موجر می ‌پردازد.

قرارداد حق انتفاع ملک

این قرارداد زمانی منعقد می‌ شود که مالک ملک یا مستاجر ملک به دیگری اجازه می ‌دهد از ملک او به صورت رایگان، استفاده کند.

همانطور که مشاهده کردید، قراردادهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام ضوابط و شرایط خاص خود را دارند. کارشناسان و مشاوران املاک آماده هستند تا شما را در خصوص انعقاد هر کدام از این قراردادها، یاری رسانند.
 


با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

آخرین آگهی های خرید و فروش ملک

آخرین آگهی های رهن و اجاره ملک

phone-sib