معرفی برخی اصول و نکات دکوراسیون داخلی برای منزلتان

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ تعداد بازدید : 326

زمانی که قصد داشته باشید دکوراسیون منزل و یا محل کار خود را تغییر دهید، قطعاً ایده ‌هایی به ذهنتان می ‌رسد اما قبل از اینکه دست به کار شوید، بهتر است با اصول و نکات مهم دکوراسیون داخلی برای منزل، آشنا شوید. معمولا طراحان دکوراسیون داخلی از همین نکات ساده اما تاثیرگذار برای زیباسازی فضای منزل، استفاده می ‌کنند. در نظر گرفتن عناصر موجود در محیط، استفاده از رنگ ‌های مکمل یا متضاد در کنار یکدیگر و... مواردی است که اگر در نظر گرفته شوند، می ‌توانند در حصول بهترین نتیجه، بسیار تاثیرگذار باشند.
با ما همراه باشید تا با این اصول و نکات مهم، آشنا شوید.

اصول و نکات مهم دکوراسیون داخلی برای منزل

 

عناصر اصلی دکوراسیون داخلی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ ذکر نکات مهم دکوراسیون داخلی برویم؛ قصد داریم عناصر مهم و اصلی آن را به شما، معرفی کنیم. آنچه که در این زمینه اهمیت دارد شامل نور، رنگ، بافت، شکل، فضا، الگو و خط می ‌باشد. هر کدام از این عناصری که ذکر شد، جلوه خاصی برای دکوراسیون منزل ایجاد می ‌کند.
به عنوان مثال، در نظر گرفتن فضا باعث می ‌شود به بخش ‌هایی از منزل که اسباب و اثاثیه در آن قرار می ‌گیرد، توجه داشته باشید. معمولاً فضایی که هیچ وسیله‌ ای در آن قرار ندارد، فضای منفی و دیگر قسمت‌ ها را فضای مثبت می ‌گویند.
در مورد خط ‌ها همین قدر اشاره کنیم که در طراحی داخلی خط‌ ها به سه دسته افقی، عمودی و مورب، تقسیم می‌شوند. یک طراح باتجربه به خوبی می ‌داند که چگونه خط‌ های هماهنگ می‌ توانند روی زیبایی دکوراسیون، تاثیرگذار باشند.
اشکال موجود در فضا می ‌توانند به صورت هندسی و یا ارگانیک، دسته ‌بندی شوند و اما مهم ‌ترین عنصر در دکوراسیون داخلی همان نور می ‌باشد. نور می‌ تواند هم به صورت طبیعی و هم به شکل غیرطبیعی، وجود داشته باشد. وجود نور لازم و ضروری است و اگر طراح به درستی از آن استفاده کند، در نهایت یک دکوراسیون هماهنگ، زیبا و جذاب، خواهید داشت.
بافت عنصری است که به فضای داخلی، عمق و جذابیت می ‌دهد. طراحان معمولاً بافت را به دو دسته بافت بصری و بافت واقعی، تقسیم می ‌کنند. در نهایت به عنصر الگو می ‌رسیم که در کنار رنگ‌ ها، می‌ تواند جلوه زیبایی به فضای منزل ببخشد.
 

اصول و نکات مهم دکوراسیون داخلی

 

نقاط کانونی را فراموش نکنید

مهم ترین وظیفه طراح دکوراسیون داخلی این است که محیط در نظر گرفته برای طراحی یکسان و کسل کننده نشود. بنابراین اهمیت نقاط کانونی مشخص می ‌شود. ممکن است طراح بخشی از منزل را به عنوان نقطه کانونی انتخاب کرده و دیگر وسایل را دور آن بچیند. در این صورت توجه اشخاص به این نقطه، جلب می‌ شود.
شاید این سوال برایتان مطرح شود که بهترین نقطه کانونی در فضای یک منزل کدام است؟! به طور کلی طراحان معمولاً در وهله اول برای تعیین نقطه کانونی به سراغ پنجره‌ ها و بخش ‌های خاص مثل مکانی که شومینه در آنجا قرار دارد، می ‌روند.
اگر منزل شما پنجره‌ ای با چشم‌انداز زیبا دارد، کارتان برای تعیین نقطه کانونی تمام است. چرا که بهترین گزینه همین مورد می‌ باشد. البته موارد دیگر مثل تلویزیون و یا تخت در اتاق خواب هم می ‌توانند به عنوان نقاط کانونی، استفاده شوند. این نکته را فراموش نکنید که هنگام تعیین نقطه کانونی باید وسایل به گونه ‌ای چیدمان شوند تا این نقطه در محور مرکزی آن ها، قرار بگیرد.

عناصر اصلی دکوراسیون داخلی چیست؟

 

ایجاد تعادل در چیدمان وسایل

اگر تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی منزل نقشی نداشته باشد، فضای مورد نظر دچار یک بی‌نظمی غیرقابل تحمل می ‌شود. واضح است که هرگز نمی‌ توانید آرامش را در چنین محیطی، جستجو کنید. بنابراین برای اینکه در محیط منزل احساس راحتی و آرامش داشته باشید، باید تعادل در چیدمان منزل و اثاثیه را رعایت کنید. این تعادل می ‌تواند با در نظر گرفتن انتخاب رنگ، بافت و شکل، صورت گیرد.
به طور مثال، شما می‌ توانید از تعادل متقارن در فضا استفاده کنید. معمولا در محیط ‌های رسمی و کلاسیک، این شیوه تعادل مشاهده می‌ شود. همانطور که گفتیم، برای این کار باید نقطه کانونی را به عنوان محور تقارن در نظر گرفته و وسایل را در اندازه، شکل، بافت و رنگ کاملاً یکسان، در دو طرف آن بچینید.
اینکه وسایل از نظر رنگ و بافت، با یکدیگر تناسب داشته باشند، در ایجاد تعادل متقارن اهمیت زیادی دارد و همین نکته ساده است که می‌ تواند یک محیط نامناسب را به یک فضای دلچسب و دلنشین، تبدیل کند.
خیلی افراد از این شیوه ایجاد تعادل برای دفاتر کار خود استفاده می ‌کنند و ترجیح می ‌دهند محیط کار رسمی و کلاسیک، داشته باشند. در این صورت اگر چنین محیطی مراجعه کننده داشته باشد؛ افراد در همان نگاه اول با دیدن این نظم و انضباط، می ‌توانند با اعتماد بیشتری به عقد قراردادهای کاری بپردازند.
بنابراین تعادل متقارن مختص افرادی است که به زندگی در چنین محیط هایی، علاقه مند هستند و از این هماهنگی هرگز خسته نخواهند شد. اما چنانچه شما عاشق تنوع بوده و جذب محیط‌ های هیجان‌انگیز و متفاوت می ‌شوید، بهتر است به سراغ تعادل نامتقارن در دکوراسیون داخلی بروید.
در تعادل نامتقارن جذابیت و پیچیدگی بیشتری را شاهد هستیم. در این روش به جای استفاده از عناصر کاملاً مشابه، از نوعی ناهماهنگی در دو طرف محور تقارن استفاده می‌ شود. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن سازیم. برای ایجاد تعادل نامتقارن می ‌توان در سالن پذیرایی از دو مبل کوچک در یک سمت و از یک مبل بزرگ در سمت دیگر، استفاده کرد. همین تضاد می ‌تواند باعث ایجاد یک ناهماهنگی جذاب در دکوراسیون داخلی منزل گردد.
بنابراین برای داشتن تعادل نامتقارن کافیست نقطه کانونی را به عنوان محور تقارن در نظر گرفته و در دو طرف آن وسایل را به نحوی چیدمان کنید که وزن بصری آن ها، با یکدیگر برابر شوند. معمولا طراحان ترکیبی از دو روش متقارن و نامتقارن را در طراحی دکوراسیون داخلی، اجرا می ‌کنند. به این صورت که یک یا دو عنصر را با رعایت اصل تعادل متقارن و دیگر عناصر را به روش تعادل نامتقارن، به کار می ‌گیرند.
اما نوع دیگری از تعادل هم وجود دارد که به آن، تعادل شعاعی گفته می ‌شود. در این نوع تعادل نقطه کانونی در مرکز قرار گرفته و وسایل و اثاثیه به دور آن، چیده می ‌شوند. مکان ‌هایی که معمولاً گزینه ‌های مناسبی برای برقراری تعادل شعاعی هستند، شامل اتاق‌ های ناهارخوری و برخی از نشیمن ‌ها می ‌شود.

 اصول و نکات مهم دکوراسیون داخلی

در واقع این روش ایجاد تعادل باعث می ‌شود یک فضای صمیمی بیشتری به وجود آید و همین مورد می تواند مهمانی ‌ها و دورهمی ‌ها را گرم تر و صمیمی ‌تر، جلوه دهد. بنابراین خیلی افراد سعی می‌ کنند در قسمت‌ هایی که قرار است از میهمانان پذیرایی شود، این روش را در ایجاد تعادل به کار بگیرند.
علاوه بر مواردی که در این مقاله ذکر شد، نکات دیگری مد نظر طراحان دکوراسیون قرار می ‌گیرد که ذکر تمامی آن ها در این مقاله نمی ‌گنجد. به عنوان مثال، استفاده از کنتراست رنگی و یا استفاده از سبک ‌های مینیمال، در سال ‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده است. بنابراین اگر به دنبال یک دکوراسیون داخلی خاص و متفاوت هستید، بد نیست به سراغ طراحان باتجربه و خلاق در این زمینه بروید. طراحان معمولاً برای انتخاب نوع چیدمان و طراحی دکوراسیون تمامی موارد از جمله فضا، متراژ منزل، میزان نورگیری و... را در نظر می‌ گیرند و سعی می‌ کنند بهترین و مناسب‌ترین طرح را اجرا کنند.
اگر قصد دارید به یک منزل جدید نقل مکان کنید؛ می ‌توانید از راهنمایی مشاوران شرکت سیب، بهره بگیرید. شرکت سیب با داشتن کادر توانا و متعهد، خدمتگزار صمیمی شما عزیزان در امور ملکی می‌ باشد. به این صورت که انواع خدمات مثل خرید، فروش، رهن و اجاره هر نوع ملک، آپارتمان، ویلا، مغازه، زمین و... در محله‌ های مختلف شمال تهران در این شرکت برای شما مشتریان عزیز، انجام می ‌گیرد.
 


با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

آخرین آگهی های خرید و فروش ملک

آخرین آگهی های رهن و اجاره ملک

phone-sib